FINANS KRISEN - SAMHÄLLSKUNSKAP

* Ja, detta är väl ganska uppenbart men denna artiklen handlar om finanskrisen. Steg för steg hur det hänger ihop och fungerar. Vi är i USA år 2000 när finanskrisen är helt omedveten. Det var högkonjunkturen som gav företagen stora vinster helt ekonomiskt. Man ville därför låna ut pengar för att tjäna ännu mer pengar. De lånen låntagarna tog kallades subprime-lån. 

Svårare att betala av skulder:

Det var under år 2006  när många började få svårt för att betala av räntor och olika delkostnader. De som inte kunde betala av skulderna var tvungna att sälja sina hus för mindre pengar än vad de hade köpt de för. Vilket innebär att de gick minus. Redan då hade hade ekonomin slutat gå lika bra.Man kunde se redan då att en finanskris var på väg.

Finanskrisen når Sverige:
Tack vare vårt stora behov av omvärlden gjorde att Sverige också blev inblandad. Vi importerade varor från bl.a USA. Detta gjorde att t.ex våra kostnader på lån gick upp, höjd ränta så att bankerna kunde vara "säkra" på att de inte gick i konkurs.

* Ja, det är en viktig nyhet eftersom den blandar in alla. De som har aktier, fonder, egna företag m.m.

* Asså jag tyckte den var intressant för den visade precis hur det gick till steg för steg. Man kan lära sig av detta. Man kan vara mer förbered och lägga ner mer tid åt att få reda på hur man "enkelt" ska kunna ta sig ur en finanskris. Frågan är om den saknade något? Jag vet inte. Jag tyckte den innehöll bra med fakta och annan information. Jag tror det räcker med det de hade skrivit och de har/hade gjort ett bra jobb i mitt tycke.

* Jag har lärt mig lite mer om då finanskrisen, jag lärde mig också hur och varför det blev en finanskris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0